Cada any, quan
comence les classes de Filosofia en primer de Batxillerat, intente transmetre
al meus alumnes la ferma convicció que aquesta assignatura va més enllà d’uns
continguts teòrics que cal aprendre per aprovar, que no és un rotllo, sinó una
oportunitat, no massa freqüent a les aules, de conéixer plantejaments sobre
assumptes que en algun moment de la seua vida els faran formar-se una opinió i
prendre decisions importants.
L’intent
per enganxar-los a l’assignatura passa per exposar-los que la llibertat
individual que tots desitgem és totalment contrària a la ignorància. Posicionar-se
lliurement en qualsevol tema crucial, com el sentit que he de donar a la meua
vida, l’actitud que he de prendre per a solucionar els problemes, la
consolidació d’una escala de valors personal, o la participació responsable i
solidària en la marxa de la societat, en definitiva, no ser una titella o una
canya que es doblega segons bufe el vent, exigeix lliurar-se de les cadenes de
la incultura. Per això, saber què van dir els grans pensadors o simplement entendre
les opinions dels altres (il·lustrats o
no) sobre les qüestions que m’afecten, és el pas imprescindible per a construir
la meua llibertat.
Sovint,
al poder (social, polític, econòmic...) no li interessa que nosaltres, la gent
corrent, pensem massa. Sempre es maneja millor als ignorants, als que es deixen
dur pel corrent, als que s’acomoden a la foscor de la caverna. Volent o sense
voler, la família, l’escola i la societat quasi sempre generen borrecs
conformistes que acaben engolint-se tot els que els tiren. Precisament això és
el que vol combatre la filosofia fomentant la reflexió front a l’impuls, el
criteri abans que l’arbitrarietat.
Tanmateix,
sembla que als joves, i als no tan joves, no els agrada la prudència que
aconsella pensar dues vegades abans de parlar o d’actuar. Assistim contínuament
a debats (debats?) on la incapacitat d’escoltar i acceptar a qui pensa de
manera diferent és la nota dominant. Per citar algun exemple, programes
televisius de referència per a la joventut, com ara Gran Hermano o Mujeres y
hombres y viceversa presenten models que son incapaços de parlar amb un
mínim de respecte. Interrupcions, crits, insults i tota una mostra de conductes
i actituds que em fan preguntar-me de què els ha servit l’escola a aquestos
xics i xiques. O les discussions que s’obrin a les xarxes socials per qualsevol
fet. Em resulta repulsiu entrar en algunes pàgines de Facebook que al remat
només serveixen d’altaveu a gent que no fa una altra cosa que queixar-se de
tot, repartir culpes sense saber massa bé de què es parla, desacreditar i
insultar a qui té opinions distintes i, en definitiva, no aportar res útil per
abordar qualsevol problema que es tracte. Com a mostra, les actuals disputes
entre taurins i antitaurins, les que provoquen els cens dels gossos i els excrements
a la via pública, les mesures a prendre per al problema dels refugiats (mal
dit: encara no els ha refugiat ningú) o la qüestió de la corrupció política. I
tocant a aquest últim tema, pense que potser la contínua farsa i l’estratègia
de desacreditar l’adversari, diga el que diga, que practiquen els nostres
polítics contribueixen notablement a la crispació social i al fàcil cabreig del
personal.
La
filosofia vol fer ciutadans crítics, però ser crític no és posar verd a tots.
Ser crític és ser prudent, analitzar qualsevol qüestió abans d’opinar, i
pronunciar-se o decidir mirant d’aportar alguna cosa positiva. Malauradament, és
decebedor comprovar en què s’ha quedat l’intent filosòfic de fer homes i dones
més crítics, lliures i respectuosos. I per si això era poc, ens faltava el nou
revés que el sistema educatiu ens propina. No n’hem tingut prou amb la pèrdua
de la condició d’assignatura obligatòria en segon de Batxillerat que ens ha dut
la destrellatada LOMQE. Ara, el succedani de selectiu que encara no s’ha
aprovat, augura un examen de Filosofia... de primer! Tinc molt clar que és un desficaci examinar
els alumnes d’una assignatura que fa un any que no donen, però em dol veure com
creix el rebuig cap a la matèria, rebuig que no sentien quan la cursaren. Em
fot que l’assignatura que impartisc pague els plats trencats d’una reforma
incoherent que, en ningun cas, hauria d’aplicar-se a cap alumne que ja haja
començat el Batxillerat.
Lamentablement,
una disciplina que pretén obrir el pensament, fomentar l’esperit crític i
afavorir el diàleg i la tolerància és la damnificada. Ja hi ha iniciatives de
replegar firmes per a traure-la de la prova final de l’etapa. I si em pregunte
com hem arribat a aquesta situació, em ve al cap allò de “pensa mal i
encertaràs”. Encara serà de veres que l’agònic camí de la Filosofia al sistema
educatiu no és fruit de la mala fortuna o del nefast descrèdit de les
humanitats. Algú deu estar ben content en veure com creixen els ciutadans irreflexius,
sense criteri i tan fàcilment manipulables. Potser Descartes diria hui “Pense,
doncs estorbe”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada